Kamerlid
Kruimelpad
Tot 50 bestuurders per dag betrapt zonder rijbewijs
De politie betrapte vorig jaar elke dag gemiddeld 46 bestuurders die zonder geldig rijbewijs rondreden. Dat de databank met ingetrokken rijbewijzen niet up-to-date is, helpt de zaak niet vooruit, zegt veiligheidsinstituut VIAS.
December vorig jaar: politie-inspecteurs op het terrein bevroegen die maand meer dan 22.000 keer de zogenaamde Mercurius-databank, zo blijkt uit cijfers die N-VA-Kamerlid Wouter Raskin bij binnenlandminister Annelies Verlinden (CD&V) opvroeg.
Die Mercurius-databank, die overigens nog maar een paar jaar bestaat, laat de politie toe om te controleren of het rijbewijs van een bestuurder, die ze aan de kant van de weg zetten, al dan niet is ingetrokken.
En dat levert hallucinante resultaten op: in december gaf die databank gemiddeld 50 keer per dag aan dat de gecontroleerde bestuurder niet over een geldig rijbewijs beschikte: bijvoorbeeld doordat hij eerder dronken achter het stuur van zijn auto was betrapt, of doordat hij voor de zoveelste keer aan het gsm'en was achter het stuur: in sommige regio's trekt het parket je rijbewijs dan voor 15 dagen in.
Voor heel 2022 gaat het om gemiddeld 46 bestuurders per dag die na controle in de Mercurius-databank niet over een geldig rijbewijs bleken te beschikken.
Cijfer onvolledig
Rijden zonder rijbewijs, of wanneer je rijbewijs is ingetrokken, is al langer een plaag. “En 50 bestuurders per dag zonder rijbewijs is nog maar het topje van de ijsberg”, beklemtoont veiligheidsinstituut Vias. Enerzijds doordat de politie maar een fractie van de rondrijdende bestuurders controleert. “Maar ook omdat de Mercurius-databank vandaag niet altijd up-to-date én volledig is”, zegt VIAS-woordvoerder Stef Willems. “Waardoor zelfs bij een controle de politie niet altijd te weten komt dat een gecontroleerde bestuurder eigenlijk helemaal de baan niet op mag.”
Dat beamen ze bij de politie: “De databank is in vergelijking met vroeger een gigantische stap vooruit. Maar de informatie over welke rijbewijzen ingetrokken zijn, of welke personen niet mogen rijden wegens bijvoorbeeld een medisch probleem, is verre van volledig. En dat zou niet mogen.”
VIAS vraagt met aandrang dat daar snel verandering in komt, ook in het licht van het rijbewijs met punten, waarvan het veiligheidsinstituut nog steeds hoopt dat dat er komt, gelet op de enorme impact daarvan op de verkeersveiligheid. “Ook daarvoor is een goed werkende databank nodig, met daarin de meest actuele informatie over het rijbewijs van een bestuurder.”
Bron: Het Nieuwsblad © Mediahuis 2023