Hoewel de investeringsplannen van de NMBS en Infrabel in het voorjaar al klaar moesten zijn, is er nog altijd geen witte rook. Volgens Raskin is het dan ook bijzonder vreemd dat de NMBS nu wél al met een vervoersplan naar buiten komt: “Dat is de omgekeerde gang van zaken. Normaal beslis je eerst over de investeringen die je de komende jaren gaat uitvoeren. En daarop stem je vervolgens je vervoersplan af. Door die procedure nu om te draaien, wordt het nieuwe vervoersplan een voorafname op de investeringsplannen. Dat kan voor ons niet door de beugel.”
Limburgse spoorprioriteiten
Het strategische comité van de investeringscel van de NMBS is tot op heden nog maar één keer samengekomen. Dat comité moet zich uitspreken over de investeringsfiches die de afgelopen maanden zijn ingediend. “De Vlaamse Regering diende elf fiches in over Vlaamse spoorprioriteiten, waaronder drie Limburgse lijnen. Dat het nieuwe vervoersplan nu expliciet stelt dat er geen exploitatie wordt voorzien op die lijnen, is volstrekt onaanvaardbaar”, vindt Raskin. “Ik ben blij dat ik hierbij op de steun van minister Weyts kan rekenen. En ook minister-president Bourgeois staat voluit achter de Limburgse spoorprioriteiten.”