Kamerlid
Kruimelpad
Politie betrapt elke dag 63 bestuurders met rijverbod
De politie betrapte vorig jaar elke dag gemiddeld 63 bestuurders met een rijverbod. “Voer een digitaal rijbewijs in, zodat de controle hierop veel efficiënter kan”, zegt verkeersveiligheidsinstituut Vias.
In 2022 liepen gemiddeld elke dag 46 bestuurders met een rijverbod tegen de lamp. Vorig jaar werden de controles opgetrokken en steeg dat gemiddelde naar 63 bestuurders per dag. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-Kamerlid Wouter Raskin bij minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) opvroeg. Met als uitschieter oktober vorig jaar. Toen vatte de politie 2.200 bestuurders met een rijverbod, of maar liefst 71 bestuurders per dag, een hallucinant cijfer.
105.000 rijverboden
Bij Vias zijn ze niet verbaasd over de bijna 23.000 bestuurders met een rijverbod die vorig jaar tegen de lamp liepen. “Jaarlijks spreken de rechtbanken in ons land zo'n 105.000 rijverboden uit”, zegt woordvoerder Stef Willems. Willen we dat het rijverbod beter wordt nageleefd, moet de politie op het terrein veel efficiënter kunnen controleren, klinkt het. “De Mercurius-databank die de politie tegenwoordig gebruikt voor controles van rijbewijzen, is weliswaar een enorme stap vooruit”, zegt Raskin. “Tegelijk moeten we durven toegeven dat die databank nog belangrijke hiaten vertoont. Die moeten er zo snel mogelijk uit. Want alle experts zijn het erover eens: die 23.000 bestuurders, da's maar het topje van de ijsberg. In werkelijkheid vegen nog veel meer bestuurders zonder schroom hun voeten aan een rijverbod omdat ze weten dat de pakkans erg klein is.”
Rijbewijsslot
Naar aanleiding van het dodelijke ongeval met twee wielertoeristen in Gent, gaf ook minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD) toe dat de Mercurius-databank nog niet 100 procent up-to-date is. Sommige bestuurders met een rijverbod worden zo tijdens een politiecontrole compleet ongemoeid gelaten. “Er wordt aan gewerkt. Maar toegegeven: dat gaat de nodige tijd vragen”, aldus de minister.
VIAS pleit daarnaast voor de invoering van een digitaal rijbewijs waar justitie meteen informatie over opgelegde rijverboden kan toevoegen. “Dat maakt controle voor de politie veel eenvoudiger, en het maakt het op termijn ook mogelijk om een 'rijbewijsslot' in te voeren waarbij een auto alleen start wanneer je over een geldig rijbewijs beschikt.”
De controle van het rijverbod is volgens Vias een erg belangrijke schakel om het verkeer veiliger te maken. “Uit onderzoek weten we dat 80 procent van de mensen die ooit een rijverbod kregen opgelegd nadien nog eens voor de politierechter moet verschijnen omdat ze opnieuw serieus in de fout zijn gegaan. Het is dus erg belangrijk om die groep bestuurders goed bij de les te houden.”
Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2024